الاثنين، ١٦ يوليو ٢٠٠٧

الدور السادس: عصر الركود والجمود


الدور السادس: عصر الركود والجمود:

وقد امتد ذلك من القرن العاشر إلى مطلع القرن الهجري الحالي.

في هذا الدور توقف الاجتهاد في مسائل العلم والابتكار في التصنيف، وكثرت المختصرات في علوم الحديث.

ومن المؤلفات في هذا الدور:

1-(( شرح شرح نخبة الفكر)) للشيخ على بن سلطان الهروي القاري المتوفى (1014هـ): لم يخل من فوائد في أبحاثه لغزارة علم مؤلفه.

2- (( المنظومة البيقونية )) لعمر بن محمد بن فتوح البيقوني المتوفى ( 1080 هـ ) .

3- (( توضيح الأفكار )) لمحمد بن إسماعيل الصنعاني المتوفى ( 1182 هـ ) وهو كتاب حافل مفيد .

4- توجيه النظر وظفر الأماني ومقدمة في علوم الحديث.

الدور السابع: دور اليقظة والتنبه في هذا العصر:

من مطلع القرن الهجري الحالي إلى وقتنا هذا ، وفيه تنبهت الأمة للأخطار المحدقة نتيجة اتصال العالم الإسلامي بالشرق والغرب.

ومن المؤلفات النافعة المبتكرة نذكر ما يلي:

1. " قواعد التحديث " للشيخ جمال الدين القاسمي.

2. "مفتاح السنة" أو (( تاريخ فنون الحديث )) لعبد العزيز الخولي.

3. "السنة ومكانتها في التشريع الإسلامي" للدكتور مصطفى السباعي.

4. "الحديث والمحدثون" للدكتور محمد محمد أبو زهو.

5. "المنهج الحديث في علوم الحديث" للدكتور محمد محمد السماحي.

6. "منهج النقد في علوم الحديث" للعتر .

7. "منهج النقد عند المحدثين" للأعظمي.

هناك ٥ تعليقات:

عصفور المدينة يقول...

جزاك الله خيرا تصحيح بسيط
البيقوني متوفى 1080
واوعى تكون بتزعل من مداخلاتي لكني أرى أنها من الاهتمام بالكلام والحب

وبخصوص التعليق في التدوينة الماضية حضرتك قلت أن بقية الستة لم يشترطوا الصحة وبقية الستة كنت أنبه أن فيهم الإمام مسلم وهو اشترط الصحة على شرطه المعروف

رفقة عمر يقول...

حضرتك ماشاء الله بتبذل مجهود كبير جزاك الله خيرا
بس ياريت حضرتك تبسط المواضيع اكتر وتوضح لنا لان فيه حاجات بتكون صعبه عليا شويه

mo'men mohamed يقول...

على فكرة يا جماعة
أربعة فى بلوجر انا بأحترمهم و بحبهم حب لا يفوقه سوى حب من أمرنا الحبيب بحبهم
هم أخى استراحة المحارب وعصفور المدينة و الضكتور خالد و شاب مصرى
فهم أهل خير ونحسبهم على ذلك
والمرأ مع من أحب

وجزاك الله كل خير اخى على طرح الطيب
بس انا كنت عايز أستفسر من حضرتك عن أسماء بعض الكتب فى :-
الحديث :- شرح
الفقه
السيرة
التفسير

أصل بينى وبينك الكتب كترت قوى والمتون العلمية بقت كتيرة جدا
وانا احترت بصراحة وبقيت بأتوه بينهم
انا الحمد لله عندى اتطلاع كويس
بس انا عايز كتب موثوق بها يمون لها مرجعيتى دون الشك او الخلاف فيها
السلام عليكم

mo'men mohamed يقول...

أه
انا اسف
نسيت العقيده و التوحيد
متنساش بالله عليك

وياريت تبعتهوملى على الايميل عشان انا بأنسى
ممكن انسى ادخل عندك و أشوف ردك
السلام عليكم

ftataljanna يقول...

السلام عليكم

حبيت اقول ان انا متابعه مع حضرتك

جزاك الله خيرا